خوش آمدید
چهار شنبه 15 خرداد 1392برچسب:, :: 9:49 :: نويسنده : امید وامیر حسین

 

10 پل تاریخی ایران

از دیرباز راه‌های بسیاری برای تردد مسافران و کاروان‌های تجاری وجود داشت که به واسطه موقعیت جغرافیایی و عوارض طبیعی در طول تاریخ صدها پل برای سهولت رفت و آمد مسافران روی رودها و دره‌ها ساخته شد که از برخی از آنها هنوز استفاده می‌شود و بسیاری از آنها نیز ویران شده است. در اینجا به معرفی ده پل تاریخی در گوشه و کنار این سرزمین باستانی می‌پردازیم.
 پل جی
این پل که مربوط به دوره ساسانیان و پیش از اسلام است در چهار کیلومتری شرق اصفهان و روی زاینده‌رود ساخته شده است. نوع ساخت این پل که در میان چشمه‌های آن قوس‌های زیبای کوچکی اجرا شده، هنوز کاملا سالم و پابرجا و قابل استفاده است. این پل را می‌توان قدیمی‌ترین پل ساخته شده روی زاینده‌رود نامید که بارها در طول تاریخ و بویژه در قرون اولیه اسلامی مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است. مصالح به کار رفته در این پل خشت و آجر و ساروج است و کارشناسان دلیل استقامت و ماندگاری آن را نیز همین موضوع می‌دانند.

 پل های تاریخی ایران,پل های ایران

 طول این پل 105 متر و عرض آن پنج متر است که این امر سبب شده رفت و آمد مسافران و کاروان‌ها از روی آن به سادگی انجام شود. به گواه بسیاری از باستان شناسان دلیل اولیه ساخت این پل، استفاده از آن در لشکرکشی‌های نظامی بوده که بعدها مورد استفاده تجاری و... قرار گرفت.
در دوران صدر اسلام این پل با نام پل حسین شناخته می‌شد و در نزدیکی آن تعداد زیادی آثار و ابنیه با شکوه ساخته شده بود.
 پل دختر لرستان
این پل ابتدای جاده پلدختر خرم‌آباد و در ورودی شهر پلدختر قرار گرفته است. اكنون تنها دو طاق چشمه در طرفین منتهی‌الیه شرق و غرب باقی مانده‌اند که جاده آسفالته از زیر طاق چشمه شرقی عبور می‌کند و در منتهی‌الیه غرب نیز طاق چشمه‌اش ارتفاع کمی دارد. این دومین پلی است كه در لرستان بنام «كر و دت» یا پل دختر مشهور است هرچند این بنا قرن چهار هجری قمری مورد مرمت و تجدید بنا قرار گرفته است، اما اصل آن بنا به احتمال زیاد مربوط به دوره ساسانی است.
جهت پل شرقی ـ غربی وطول آن 270 متر است و پایه‌های پهن و قطور آن از سنگ ساخته شده‌اند. امروزه تنها یك طاق از پل موجود است كه جاده خرم‌آباد‌ ـ اندیمشك از زیر آن می‌گذرد. بلندای این طاق 18 متر از سطح آسفالت است و نزدیك به 30 متر از آب رودخانه ارتفاع دارد. عرض چشمه موجود 5/11 متر است.

 پل های تاریخی ایران,پل های ایران

 درباره وجهه تسمیه پل برخی آن را منتسب به ایزد بانو آناهیتا می‌دانند. بی‌تردید این پل اهمیت ویژه‌ای در ارتباط بین مناطق جنوب با غرب و مركز و شمال داشته و علاوه بر اتصال لرستان و ایلام راه اصلی شاپورخواست به جندی‌شاپور شهر قدیمی خوزستان (دوره ساسانی) به شمار می‌رفته است.
اكنون پنج پایه ستون و ستون سالم باقی مانده و بقایای چهار پایه ستون تخریب شده نیز در محل عبور آب دیده می‌شود. در منتهی‌الیه غربی پل، ورودی شیبداری به سمت جاده قدیم تعبیه شده است و مسافران از طریق عبور از این پل امکان عبور از رودخانه و دره آن را پیدا می‌کردند. در منتهی‌الیه شرقی و در کنار طاق چشمه سالم، دو طاق نمای کوچگ به صورت L در کنار هم قرار گرفته و مسیر به گونه‌ای است که مسافران با استفاده از سطح شیبدار و برگشت آن از روی قوس اول به سمت پایین حرکت کرده و از زیر قوس دوم از پل خارج می‌شدند.
 پل قافلانکوه
مسافرانی که از زنجان به میانه سفر می‌کنند در مسیر خود و در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر میانه با چشم‌انداز پلی بسیار زیبا روی رود قزل اوزن روبه‌رو خواهند شد که حدود 600 سال پیش و در دوران پیش از صفویان و مقارن با عصر تیموری ساخته شده است. البته برخی از باستان شناسان، شالوده اولیه این پل را هم مربوط به دوران ساسانیان می‌دانند.
این پل دارای یک دهانه بزرگ و دو دهانه جانبی کوچک در طرفین است. در طول تاریخ مسافران و جهانگردان بسیاری از این مسیر عبور کرده و به توصیف این پل زیبا پرداخته‌اند. یکی از مشهور‌ترین این افراد مادام دیولافواست که در دوره قاجاریه به ایران سفر کرد و کل مشاهدات سفر خود به ایران و عراق را در قالب سفرنامه‌ای زیبا به نگارش درآورد.

 پل های تاریخی ایران,پل های ایران

 پروفسور پوپ در كتاب بررسی هنرهای ایران، تاریخ بنای پل را اواخر قرن ‌15 میلادی (قرن 10 هجری) دانسته و نام معمار آن را حاج عباس بن الحاج محمد بن العباس قزوینی‌ و نام حاكم وقت را محمد روان بن عثمان القزوینی نوشته است.
نکته تاسف‌بار در مورد این پل، تخریب عمدی آن به وسیله مواد منفجره در زمان حکومت پهلوی و توسط خرابکاران و متمردان محلی است که موجب شد بخش میانی این پل کاملا آسیب‌دیده و از بین برود، این پل به اندازه‌ای سالم و استوار باقی مانده است که اگر این اتفاق روی نمی‌داد، هنوز قابل استفاده بود. این موضوع سبب شد اهالی محل، این پل را با نام پل شکسته نیز خطاب کنند.



ادامه مطلب ...
دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, :: 12:53 :: نويسنده : امید وامیر حسین
 

1. برج ملکه – دبی، امارات (Princess Tower)

•    ارتفاع: 414 متر، 107 طبقه
•    پیمانکار: شرکت سرمایه گذاری تامیر هولدینگ
•    تاریخ تکمیل پروژه: 2012
•    قیمت: حداکثر 28.5 میلیون دلار برای پنت هاوس 1866 متر مربعی 


 

بلندترین برج مسکونی دنیا در سپتامبر سال 2012 میلادی در منطقه مارینا گشایش یافت. این برج از استیل و بتون ساخته شده است. 6 طبقه پارکینگ، پاساژ، استخر سربسته و باز، باشگاه، اسپا و امکانات متوع برای انواع همایش ها و کنفرانس ها در آخرین طبقه خود دارد. این ساختمان یکی از سه برج بلند مسکونی است که در سال 2012 میلادی در دبی گشایش یافته است. 




 

2. بلوار 432 پارک، نیویورک، آمریکا

•    ارتفاع: 425.5 متر، 96 طبقه
•    پیمانکار: گروه CIM و Macklowe
•    آرشیتکت: رافائل وینولی
•    تاریخ تکمیل پروژه: 2015
•    قیمت: حداکثر 7 تا 95 میلیون دلار برای یک طبقه کامل پنت هاوس 


 

به محض گشایش، این ساختمان فوق العاده شیک و مدرن، بلندترین برج نیمه غربی آمریکا خواهد بود. این ساختمان شامل امکاناتی همچون رستوران خصوصی، مرکز بدنسازی و اسپا، استخر ی در ارتفاع 23 متری، اتاق همایش، خدمات اتاق و خت و تحویل غذا در محل و راننده شخصی است. در حال حاضر، لقب «باشگاه میلیاردرها» را به این برج داده اند و آسانسور اختصاصی، سقف 3.8 متری، خدمات و مستخدمین اختصاصی، یک طبقه دستشویی با آب گرم و امکان خرید آپارتمان مهمان جداگانه از دیگر امکانات خیره کننده آن هستند.  




 

3. Shard – لندن، انگلستان

•    ارتفاع: 309.6 متر، 95 طبقه
•    پیمانکار: گروه ساختمانی سِلار
•    آرشیتکت: رنزو پیانو
•    تاریخ تکمیل پروژه: 2012 هنوز خریداران ساکن نشده اند
•    قیمت: بین 46 تا 78 میلیون دلار  


 

بلندترین برج مسکونی اروپای غربی در فوریه سال 2012 میلادی گشایش یافت. این برج در مرکز لندن واقع شده است. بخش شیشه ای این برج با سیزده طبقه شامل، هتل 5 ستاره، اداره، رستوران و 10 خانه بسیار اختصاصی است. ساخت آپارتمان های این برج هنوز تکمیل نشده است اما از پنجره هایی که از زمین تا سقف ادامه دارند می توان دریای شمال که در فاصله 71 کیلومتری قرار دارد را تماشا کرد. از امکانات این برج باید به مرکز تئاتر، باغ های زمستانه، باشگاه های اختصاصی و چشم انداز 360 درجه از شهر لندن اشاره کرد. 




 

4. Tour Odeon، موناکو، فرانسه

•    ارتفاع: 170 متر، 49 طبقه
•    پیمانکار: Groupe Marzocco
•    آرشیتکت: آلکساندر گیرالدی
•    تاریخ تکمیل پروژه: 2014
•    قیمت: واحدهای یک اتاق خوابه حدود 7 میلیون دلار، پنت هاوس 5 طبقه آن نیز بیش از 387 میلیون دلار قیمت دارد


 

پیمانکار بلندترین برج مسکونی موناکو، خانه های پشت این برج را خریداری کرده است تا پارک زیبایی در آنجا احداث کند که چشم انداز خوبی از بالای برج داشته باشد. در ضمن، جلوی شکایت های احتمالی همسایه های برج را نیز خواهد گرفت. این برج در خود مرکز درمانی و خدماتی همچون خدمتکار و پیشخدمت دارد. گفته می شود پنت هاوس حدود 10668 متر مربع مساحت در 5 طبقه دارد و استخر اختصاصی دارد. احتمالا این واحد، گران ترین آپارتمان دنیا خواهد بود که فقط میلیاردرها از عهده خرید آن بر می آیند. 




 

5. One57، نیویورک، آمریکا

•    ارتفاع: 306 متر، 75 طبقه
•    پیمانکار: شرکت Extell
•    آرشیتکت: کریستین de Portzamparc
•    تاریخ تکمیل پروژه: آخر 2013
•    قیمت: پنت هاوس 3329 متر مربعی آن با قیمت بیش از 90 میلیون دلار معامله شده است


 

این برج بلند در منطقه منهتن شامل استخر 20 متری، سالن تئاتر، باشگاه، پنجره هایی از زمین تا سقف، چشم انداز به پارک مرکزی نیویورک، کتابخانه با آکواریوم های دیواری است. خریداران این برج از سراسر دنیا می آیند و از جمله باید به میلیاردرهایی همچون لورنس اس استرول اشاره کرد. پنت هاوس این برج با قیمت بیش از 90 میلیون دلار معامله شده است.  

دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, :: 12:50 :: نويسنده : امید وامیر حسین

1. آمازون
بلندترین رودخانه در آمریکای جنوبی آمازون است که از 6 کشور، سه منطقه زمانی عبور می کند و 8014.5 کیلومتر طول دارد. این رودخانه با عمق 483 متری همچون دریا می ماند و بزرگ ترین منبع آب روان و تازه دنیا به شمار می رود که حدود یک‌پنجم آب های روان دنیا را در خود دارد. آمازون بزرگ ترین تنوع زیستی گیاهی و جانوری را نیز در خود دارد.

 رودخانه های جهان,زیباترین رودخانه های جهان

  کاشف اسپانیایی  به نام فرانسیسکو دورلانا نخستین فردی بود که در طول این رودخانه عظیم در دهه 1540 میلادی قایق رانی کرد تا سرزمین دارچین را پیدا کند. اما در عوض او مزرعه لاک پشت ها، مناطق قابل سکونت با کانال های آب پیچیده و زنان جنگجویی را پیدا کرد که نام آمازون از آنها گرفته شده است. آمازون در لغت به معنای «شیرزن» نیز هست و در اسطوره های یونانی به قومى‌ از زنان‌ افسانه‌اى و جنگجو اطلاق می شده است.
2. می‌سی‌سی‌پی
می‌سی‌سی‌پی دومین رودخانه بلند دنیا است. این رودخانه حدود 1.93 میلیون کیلومتر مربع را تحت پوشش خود دارد. بعلاوه اینکه از 33 ایالت آمریکا و دو استان کانادا نیز رودهای فرعی دیگری به آن می ریزند. بستر این رودخانه حدود 5 هزار سال است که محل زندگی انسان ها است. در طول تاریخ جنگ های داخلی بسیاری در کنار این رودخانه رخ داده است. کاشفان، تاجران و ساکنین در اقصا نقاط بستر این رودخانه با هم درگیر بوده اند تا اینکه شکل کنونی آمریکا را شکل داده اند.

 رودخانه های جهان,زیباترین رودخانه های جهان

  3. نیل
مصر در قلب دورافتاده ترین بیابان جهان – صحرای بزرگ آفریقا -  نشسته است. رود نیل حدود 6800 کیلومتر طول دارد و بیابان اطراف خود را به بادیه و محلی برای زندگی تبدیل کرده است. مصری ها به لطف رود نیل کشاورزی بسیار خوبی دارند و از همین طریق کسب درآمد می کنند. آنها در طول تاریخ با استفاده از آب های رود نیل انواع روستاها، معابد، اهرام گیزا را در بستر این رودخانه ساخته اند. در سال 3100 پیش از میلاد مسیح، دره نیل و دلتا نخستین ایالت ملی بزرگ جهان به شمار می رفتند. در حال حاضر نیز مصر همچنان یکی از مهم ترین کشورهای قاره آفریقا به شمار می رود.

 رودخانه های جهان,زیباترین رودخانه های جهان

  4. یانگتزِه  (Yangtze)
طولانی ترین رودخانه قاره آسیا از فلات تبت آغاز می شود و تا دریای چین جنوبی ادامه دارد. این رودخانه در مسیر خود بیش از 700 رود فرعی را تغذیه می کند. این رودخانه هزاران سال است که انسان ها را در اطراف خود جمع کرده است و از آن به عنوان شاهراه استفاده می کنند. این رودخانه بزرگراه اصلی بین چین غربی و شرقی است. قصرهای امپراطور، شهرهای کنار کانال ها و معابد متعددی در بستر این رودخانه قرار دارند.

 رودخانه های جهان,زیباترین رودخانه های جهان

  5. گَنگ (Ganges)
رودخانه گنگ حدود 2506 کیلومتر طول دارد و از غار یخی هیمالیا آغاز می شود و از دل هند شمالی به سمت شرق حرکت می کند و به خلیج بِنگال می رسد. آب این رودخانه برای مزارع، صنایع، انرژی، حمل و نقل، تامین آب شرب، حمام و حتی جشن های مذهبی همچون غسل یا ریختن پودر اجساد سوزانده شده استفاده می شود. هیندوها و مذهبی های هندی این رودخانه را نوعی خداوندگار می دانند و در ساحل آن انواع معابد مذهبی، گات های خاکسپاری، عبادت گاه یوگا و شهرهای مقدس همچون الله آباد و واراناسی ساخته اند.

 

  



ادامه مطلب ...
دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, :: 12:48 :: نويسنده : امید وامیر حسین

7 روز رویایی در 7 بندر زیبا و دوست داشتنی
 دریا، دریاچه ها، بنادر و سواحل جزء پرطرفدارترین مکان های گردشگری هستند که افراد زیادی را در فصول مختلف سال به خود جذب می کنند. در این مطلب نگاهی اجمالی داریم به 7 بندر رویایی که شاید شما هم برای گذران تعطیلات خود به آنها سفر کنید.
1. بندر تریست، اسلوونی (Trieste)
این بندر که در کنار دریاچه بلد قرار دارد با ماشین 1 ساعت از لیوبلیانا فاصله دارد. از جاذبه های این بندر بازدید از دهکده قدیمی و بازار لیوبلیانا، قایق سواری در دریاچه بلد، بازدید از پوستونیا، سواری با قطار و بازدید از غار پوستونیا و بازگشت با کشتی می توان اشاره کرد.

 زیباترین بندرهای جهان, زیباترین مکان های گردشگری

  2. بندر مونت کارلو، فرانسه (Monte Carlo)
این بندر در جنوب فرانسه واقع شده است. در سفر به این بندر می توانید از شهرهای نیس و سنت پل دو ونس هم دیدن کنید. در نیس از کاخ لاسکاریس و دهکده قدیمی بازدید کنید. کلیسای ماتیس، مرکز شهر مونت کارلو و قایق سواری لذت ببرید.

 زیباترین بندرهای جهان, زیباترین مکان های گردشگری

 3. بندر مالاگا، اسپانیا (Málaga)
در سیر و سیاحت این بندر می توانید از گرانادا و الهامبرا دیدن کنید. از این بندر تا کلیسای سلطنتی با ماشین 45 دقیقه راه است. حتی می توانید از مرکز ماساژ و اسپا در نزدیکی این بندر بهره ببرید.

 زیباترین بندرهای جهان, زیباترین مکان های گردشگری

 4. بندر سیویتاوکیا، ایتالیا (Civitavecchia)
با قطار تا سان پیترو و با تاکسی تا کولوسیوم یک ساعت و نیم راه است. می توانید در رم باستان قدم بزنید و در تاورنا رومانا ناهار بخورید. دو ساعت در رم رنسانس و باروک پیاده روی کنید. با تاکسی تا کلیسای سلطنتی سنت پیترز 15 دقیقه راه است. از ایستگاه سان پیترو با قطار تا این بندر 1 ساعت راه است.

 زیباترین بندرهای جهان, زیباترین مکان های گردشگری

 5. کوش آداسی، ترکیه (Kuşadasi)
افسوس، سلچوک و سیرینجه در نزدیکی این بندر هستند. به افسوس بروید و 2 ساعت از آنجا دیدن کنید.تا سیرینجه 20 دقیقه راه است. ناهار را در سیرینجه بخورید. تا سلچوک هم 10 دقیقه راه است. از موزه افسوس، معبد آرتمیس و خانه مریم مقدس دیدن کنید.

 زیباترین بندرهای جهان, زیباترین مکان های گردشگری

 6. سنت پترزبورگ، روسیه (St. Petersburg)
از خاکریز انگلیسی ها تا هرمیتاژ 5 دقیقه پیاده روی دارد. 2 ساعت از هرمیتاژ دیدن کنید. ناهار را همان حوالی در رستورانی بخورید و تا قلعه پیتر و پل با تاکسی بروید. از آن قلعه دیدن کنید. سپس به بازدید استرلکا و کلیسای سنت آیزاک و کاخ یوسوپو بروید. در نوسکی پروسپکت قدم بزنید. از کانال، تئاتر مارینسکی و پشت صحنه آن دیدن کنید.

 زیباترین بندرهای جهان, زیباترین مکان های گردشگری

 7. بندر میکونوس، یونان (Mykonos)
سوار قایق خصوصی یا عمومی شوید و به سمت دلوس بروید. از دلوس دیدن کنید. تا رینیا بروید و با قایق باری به میکونوس برگردید. می توانید ناهار و عصرانه را در ساحل رینیا یا پسارو بخورید. از چورا دیدن کنید و با کشتی یا قایق برگردید.

 زیباترین بندرهای جهان, زیباترین مکان های گردشگری

  منبع:bartarinha.ir 

یک شنبه 15 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 13:16 :: نويسنده : امید وامیر حسین

گلد‌کست در استرالیا

 

گلدکست از روزگاران قدیم زیستگاه بومیان استرالیا بوده ‌است. جاذبه‌های گردشگری و طبیعی زیاد این

شهر را اکنون به یک مرکز تفریحی گران‌قیمت تبدیل کرده است.

بانکوک در تایلند

 

بازارهای شناور اطراف بانکوک، این شهر را به پرجاذبه‌ترین و مشهورترین شهر توریستی

تایلند تبدیل کرده است.

ونیز در ایتالیا

 

ونیز به شهر کانال‌ها مشهور است. ونیز هم سطح دریا و دارای 118 جزیره است. بعضی از این

جزایر به وسیله پل به هم متصل شده‌اند و برخی دیگر مجزا هستند.
 



ادامه مطلب ...
شنبه 14 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 14:39 :: نويسنده : امید وامیر حسین

استون هنج
 


آیا کسی وجود دارد که تا بحال در مورد استون هنج چیزی نشنیده باشد؟ استون هنج یکی
از معروف‌ترین مکانهای اسرارآمیز جهان به شمار می‌آید. این مجسمه‌های غول پیکر سنگی
چه ویژگی‌هایی دارند؟ چرا این مکان باعث ایجاد بحث و جدلهای فراوان در جامعه علمی‌ شده؟ 
استون هنج بنای تاریخی سنگی که در سالسبری انگلستان جنوبی واقع شده عمدتا
دربرگیرنده 30 سنگ قائم می‌شود (یا سارسن‌ها، که هر کدام بیشتر از 10 فوت ارتفاع و
45 تن وزن دارند) این سارسن‌ها با 30 نعل درگاه که به صورت افقی و تخت رویشان قرار دارند
تشکیل یک دایره متصل را داده‌اند. در داخل این دایره نیز چرخه‌ا‌ی مشابه تشکیل شده است و
آنها هم به سبک دیرک و نعل درگاه ساخته شده‌اند.

 

شاید بگویید بناهای تاریخی بزرگ خیلی زیادی روی کره زمین وجود دارد که بعضی از آنها از
استون هنج جذاب تر هستند! پس چه جیز خاصی در این غولهای سنگی نهفته است؟
برای تمام این سئوالهای پاسخهای دقیقی وجود ندارد.
کاربردشان چه بوده؟ یک رصدخانه ستاره شناسی، مکان مذهبی و آیینی یا چیزی ماوراء
طبیعی؟ چه کسی آن را ساخته و چگونه؟
 

بعضی افراد گفته اند که دروییدها (کاهنان مذهب سلتی) این بنا را ساخته اند، اما واقعا
ما چیز زیادی از این بنا نمی‌دانیم.
باستان شناسان تاریخ ساخت آن را بین 5000 تا 3000 سال پیش ذکر کرده اند، پس این بنا
حتی قبل از استفاده کردن نوع بشر از ابزارهای فلزی ساخته شده بود.
حال بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی استون هنج را ساخته، واضح است که هزاران نفر در طراحی
و به وجود آوردن آن سهیم بوده اند. فقط کشاندن چنین سنگهای عظیمی ‌از مارلبورگ 
(30 کیلومتری جنوب استون هنج)  کاری بس عظیم و بزرگ است. و چگونه امکان دارد چنین
سنگهایی برپا شده باشند؟!
این کار یک شاهکار جالب مهندسی محسوب می‌شود و افسانه‌های بسیاری هست که قدرت و
توانایی را منعکس می‌کند تا توضیح دهد چگونه انسانهای اولیه این سنگهای سنگین را حمل و
جابجا کرده‌اند!
حتی در خلال افسانه‌های آرتور از استون هنج نام برده شده و اسم فردی به ناممرلین به
عنوان معمار ذکر شده است.
 
 
جالبترین موضوع این است که استون هنج در جهات نقاط انقلاب و اعتدالی ستاره شناسی
قرار گرفته و زمان طلوع خورشید در خط افق نور خورشید به طور کامل بین فواصل خرسنگ‌ها
ظاهر می‌شود.
بی شک چنین چیزی تصادفی نیست و شاید با داستانهای مربوط به سرآغاز و مبدا این مکانهای
مرموز ارتباط داشته باشد.

 



آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 9
بازدید کل : 43854
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1

Alternative content