خوش آمدید
سه شنبه 21 خرداد 1392برچسب:, :: 9:25 :: نويسنده : امید وامیر حسین

 

شهر لندن در انگلستان

 

 

لندن

کلان شهر لندن همان پایتخت انگلستان است که حتی نامش بیانگر شکوه و جلال امپراطوری انگلیس می باشد. لندن از لحاظ وسعت، جمعیت و ثروت در بین سایر پایتخت های اروپا صاحب مقام اول می باشد. چیزی که بیش از همه توجه گردشگران را به خود جذب می کند همین عظمت شهر است که در ابعاد وسیعی گسترده شده. رودخانه ی تایمز دقیقا در قلب شهر واقع شده و شهر را به دو نیم تقسیم کرده است، بخش شمالی و جنوبی.

بخش مرکزی لندن و مهمترین مناظر، تئاترها و رستوران هایش در اطراف ایستگاه متروی لندن به نام سیرکل لاین در ساحل شمالی رودخانه ی تایمز قرار گرفته اند. بخش غربی شهر که شیک و توریست پسند است، در غرب این حلقه قرار گرفته و شامل مناطقی همچون سوهو، میدان ترافالگار، میدان پیکادیلی، میدان لیپستر و خیابان ریجنت می باشد. کسانی که از اهالی لندن نیستند حتما از دیدن این کلان شهر عظیم و تنوع آن شگفت زده خواهند شد. در محلات مختلف لندن به جز زبان انگلیسی بیش از 200 زبان مختلف دیگر هم صحبت می شود. مذاهب مختلفی هم در کنار هم زندگی می کنند. به عبارت دیگر لندن بیشتر به یک کشور شبیه است تا به یک شهر.

لندن - انگلیس

گردشگران می توانند در اطراف لندن دفاتر مختلف توریستی به همراه فروشگاه های سوغاتی را ببینند که انواع نقشه و راهنما نیز بفروش می رسانند. در بریتانیا ویزیتور سنتر واقع در میدان پیکادلی و نیز دفاتر اداری توریستی واقع در ایستگاه های قطار لیورپول، ویکتوریا و واترلو می توانید بروشورهای رایگان مختلفی بیابید. برای بدست آوردن لیست های کاملا بروز می توانید مجله ی ارزان تایم اوت لندن را انتخاب کنید که حقیقتا بی نظیر است. روزنامه ی ایونینگ استاندارد نیز به همراه بلیط های وقایع اتفاقیه ی لندن عرضه می شود.

در لندن با گزینه های فراوانی از هتل ها روبرو خواهید شد که از هتل های لوکس 5 ستاره گرفته تا هتل های کوچک و خوابگاه های B&B را شامل می شود. ارل کورت یکی از مهمترین مکان هایی است که هتل های ارزان قیمت را در آن خواهید یافت اما مکان های بهتر دیگری هم در بلوومزبری و نوتین هیل خواهید یافت. پادینگتون، بایز واتر و پیملیکو کمی گرانتر هستند اما امکانات بهتری دارند. در طول ماه های جولای و آگست هتل های اینجا مملو از مسافر است پس باید قبل از آمدن به لندن اتاقی برای خود رزرو کنید.

 بر فراز لندن در نیمه شب

چندین هتل لوکس و سطح بالا در ساحل رودخانه ی تایمز و بویژه در دآکلند شرقی ردیف شده اند و از طریق راه آهن دآکلند لایتز دسترسی راحتی به برترین مناطق دیدنی لندن دارند. این قطارها از سال 1987 تا به حال مشغول فعالیت هستند و بصورت مداوم در حال رفت و آمد بین مناطقی همچون بانک (منطقه ی تجاری لندن)، بیکتون، لاویشام، استارتفورد، دروازه ی برج، آرسنال وولویچ و شهر فرودگاه می باشند.

لندن مهمترین مکان در بریتانیای کبیر می باشد که تمام اخبار و ثروت کشور در آن تولید می شود. دولت مرکزی در این شهر مستقر شده و نیز محل زندگی خانواده ی سلطنتی انگلستان می باشد. لندن بدون شک فضایی جالب و مهیج دارد و شب و روز آن مملو از فعالیت های تفریحی است. معمولا مردم آن از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و تقریبا همیشه شلوغ است. اتوبوس و متروها بیشتر مورد توجه مردم قرار می گیرد. تاکسی های مشکی رنگ نیز زیاد مورد استفاده هستند و به راحتی کرایه می شوند.

موزه ها و گالری های لندن مانند موزه ی بریتانیا، موزه ی تاریخ طبیعی، موزه ی ویکتوریا و آلبرت، تات و سایر موزه ها در زمره ی مهمترین موزه های سراسر جهان می باشند. مقبره ها و یادواره های به جا مانده از تاریخ باشکوه این شهر را می توانید در گوشه گوشه ی آن ببینید؛ از کلیساهای سرکریستوفر ورن گرفته تا معماری فوق العاده زیبای دوران ویکتوریا همگی شما را مبهوت خواهند ساخت. بهترین مناطقی که حتما باید از آنها بازدید کنید عبارتند از قصر باکینگهام، کلیسای سنت پائول، صومعه ی وست مینیستر، بیگ بن، برج لندن و چرخ و فلک عظیم لندن معروف به چشم لندن که همگی اینها سالانه میلیون ها گردشگر را به خود جذب می کنند. با این حال می توانید از مناطق خلوت تری مانند میادین، پارک ها، گذرگاه های باریک و سواحل رودخانه ای جورجیان نیز بسیار لذت ببرید.

لندن - انگلیس

تعداد زیادی فرودگاه بین المللی در خدمت شهر و مسافران لندن هستند که بزرگ ترین آنها هیترو، گاتویک و استانستد می باشند. فرودگاه هیترو توسط قطارهای سریع السیر با ایستگاه پادینگتون در ارتباط است. اما فرودگاه گاتویک کمی دورتر واقع شده و توسط تاکسی هایی که معمولا به ایستگاه ویکتوریا رفت و آمد می کنند به شهر لندن متصل می شوند. فرودگاه استانستد نیز توسط قطاری که از خیابان لیورپول حرکت می کند، با لندن مرتبط می شود. این فرودگاه بدلیل داشتن خطوط هوایی ارزان قیمت نظیر ایزی جت و ریان ایر معروف شده است. اکثر این فرودگاه ها، تامین کننده ی پروازهای متنوعی می باشند و هر ماه بیش از 10 میلیون مسافر را بین شهرهای جهان جابجا می کنند.

لندن - انگلیس

می توانید چندین روز پی در پی در لندن به خرید بپردازید و تمام مایحتاج خود را تهیه نمایید. حتما مراکزی مانند هارودز و سیلفیریجز را امتحان کنید و نیز به مناطق خرید واقع در خیابان آکسفورد و خیابان ریجینت سری بزنید. در اینجا مایل ها مغازه در کنار هم ردیف شده اند. در برخی از بازارهای لندن می توانید برخی از هنرهای اصیل انگلیسی را ببینید و برخی از کالاها را با تخفیف ویژه ای خریداری کنید. بازار پیتی کوت لان در مرکز خیابان خلوت میدلکس از بهترین مکان هاست. رستوران های لندن نیز جاذبه ی قابل توجهی خواهند بود و با رقیبان خود مقابله می کند. در این شهر مراکز خریدی خواهید یافت که حتی انواع غذاها را هم سرو می کنند از غذاهای محلی گرفته تا غذاهای معاصر که ویرایش جدیدی از غذاهای اصیل بریتانیایی می باشند. کلاریج واقع در مایفر ازجمله بهترین آنهاست.

سایر اطلاعات توریستی در مورد لندن
کشور: انگلستان
موقعیت: شهر پایتخت
مساحت: 1.600 کیلومتر مربع
جمعیت: 12 میلیون نفر
زبان: انگلیسی
واحد پول: پوند استرلینگ
منطقه ی جغرافیایی: 5-
کد تلفن کشور: 44+
کد شهرستان: 020

لندن - انگلیس

 

دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:, :: 9:1 :: نويسنده : امید وامیر حسین

فلورانس زادگاه رنسانس ایتالیا، شهر ژولیوس سزار و دانته، شهر هنر و معماری و تندیس‌گری‌ است؛  اين شهر بي‌شك يكي از زيباترين شهرهاي دنياست.
فلورانس همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردش‌گران دنیا و پایتخت هنر ایتالیاست. شهر به لحاظ مساحت کوچک به نظر می‌رسد اما تاریخ، فرهنگ و هنری به غایت وسیع و شگفت‌انگیز و قدیمی دارد؛ همانند رم به یک موزه بی‌سقف دیدنی می‌ماند و جای جای شهر شما را شگفت‌زده خواهد کرد. شور و حرارت مردم و توریست‌های بی‌شمارش از سرتاسر گیتی هم روحی منحصر به ‌فرد به زیبایی‌های شهر تزریق کرده است. فلورانس بدون شک از زیباترین شهرهای دنیاست.

فلورانس زيباترين شهر دنيا

قرار گرفتن فلورانس در دره کوه و در کنار رود آرنو زیبایی‌هایش را صد چندان كرده است. مرکز شهر باستانی فلورانس که میراث جهانی یونسکو به ‌شمار می‌رود، بسیار رویایی است. دور این قسمت از شهر دیوار‌هایی قدیمی کشیده شده تا محافظ شاهکارهای هنر و معماری آن باشد. این بناها و مجسمه‌ها انگار هر لحظه داستان‌های هنر، جنگ و زندگی را برای گردشگران بی‌شمار این شهر تعریف می‌کنند.
 دیدنی‌های فلورانس
 کلیسای جامع (سنتا ماریا دل فیوره)، کلیسای سن لورنزو و میدان سن لورنزو، گالری اوفیتزی، موزه‌ آکادمیا، پیتی پالاس (قصر پیتی)، قصر وِکیو، پارک بوبولی، میدان سینیوریا، تپه‌ و ميدان ميكل آنژ، پل وکیو، میدان و كليساي سنتا کروچه،  موزه‌ برجلو و فواره‌ پیتون.

 فلورانس زيباترين شهر دنيا

 کلیسای جامع فلورانس (دوئُمو)، نماد زیبای شهر است. به نام دیگری هم می‌خوانندش: کلیسای سنتا ماریا دل فیوره. گنبد آجری‌رنگ و بزرگ کلیسا اولین چیزی‌است که به چشم می‌آید، وارد کلیسا که می‌شوید ٤٦٤ پله عجیب و باریک را باید طی کنید تا به بالای گنبد برسید. منظره شهر از بالای آن به قدری زیباست که به بالارفتن از آن‌همه پله می‌ارزد. کنار کلیسا هم برج ناقوس (کامپانیله دی جوتو) واقع شده است.

 فلورانس زيباترين شهر دنيا

فلورانس شهر موزه‌ها، آثار هنری و گالری‌های نقاشی است. یکی از موزه‌هایی که دیدنش همیشه توصیه می‌شود، گالری اوفیتزی است که از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین موزه‌های نقاشی دنیاست. تعداد آثار و تنوع سبک‌های نقاشی موزه گیج‌کننده است و ساختمان بسیار زیبایی دارد. موزه آکادمیا، خانه مجسمه معروف داوود، شاهکار میکل‌آنژ است. تندیس مرمری داوود از شاهکارهای هنری عصر رنسانس محسوب می‌شود و آن‌قدر بی‌نظیر است که گردشگران زیادی را به گالری آکادمیا می‌کشاند. دو بدل از این مجسمه در دو جای دیگر شهر نیز وجود دارند: بالای تپه میکل‌آنژ (که دیدن شهر از بالای آن بسیار رویایی‌ست) و میدان سینیوریتا.

 فلورانس زيباترين شهر دنيا

فلورانس میدان‌های زیبا (پیاتزا) و قصرهای رنسانس دیدنی (پالاتزی) متعددی دارد. همراه با صدها کلیسا و موزه و گالری و آتلیه. میدان سینیوریتا در مرکز شهر قدیمی، معروف‌ترین میدان شهر است و نمایشگاه روبازی است از مجسمه‌ها و تندیس‌ها. قرار گرفتن قصر وکیو، سالن قدیمی شهرداری در میدان نیز، ضیافتی ساخته از هنر و تاریخ؛ و نوای موسیقی، صدای همیشگی ِ این منطقه، این ضیافت را پرشکوه‌تر کرده است.

 فلورانس زيباترين شهر دنيا

فلورانس زیباست و سوژه‌های خوبی نیز برای عکاسان دارد. یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای عکاسی، پونته وکیو یا پل کهن است؛ قدیمی‌ترین و معروف‌ترین پل رودخانه آرنو. پل وکیو همیشه مملو از توریست است و پُر از مغازه‌های زیور‌آلات. از کنار پل وکیو می‌توانید به باغ‌ دی بوبولی و قصر پیتی نیز سری بزنید: باغی بزرگ و پرنشاط و قصری معروف و عظیم، پُر از گالری‌های مختلف نقاشی، جواهر و لباس‌های سلطنتی‌.

 فلورانس زيباترين شهر دنيا

ایتالیا مهد طراحی، مُد و خرید است و ویترین‌گردی و خرید از تفریحات همه شهرهای ایتالیایی‌ محسوب می‌شود. خرید جواهر، چرم و کارهای هنری در فلورانس وسوسه کننده است. به‌خصوص که چرم‌های فلورانسی اعتبار خاصی نیز در دنیا دارند. میدان سن لورنزو و مارکتو نوئُوُ  از بهترین مکان‌ها برای خرید در فلورانس است. مغازه‌های سوغاتی فروشی در همه جای شهر پراکنده‌اند و نمونه‌های کوچک تابلو‌های معروف و آثار مهم نقاشی و مجسمه‌سازی این شهر را دارند. نمونه‌هایی که یادگاری‌های بسیار خوبی از پایتخت هنر ایتالیاست. وجود بازارهای روباز، غذا و لباس و عتیقه نیز در فلورانس بسیار باب است و بسیار دیدنی. 

دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:, :: 8:56 :: نويسنده : امید وامیر حسین
 

بیرون از مشکلات باش
Description: cid:1.1720461562@web45415.mail.sp1.yahoo.com

هدفت روبالاتر در نظر بگیر
Description: cid:2.1720461562@web45415.mail.sp1.yahoo.com

بر روی شغلت تمرکز کن
Description: cid:3.1720461562@web45415.mail.sp1.yahoo.com

ورزش کن تا سالمت بمونی
Description: cid:4.1720461562@web45415.mail.sp1.yahoo.com

کار گروهی رو تمرین کن
Description: cid:5.1720461562@web45415.mail.sp1.yahoo.com

به شریک مورد اعتمادت اطمینان کن تا بتونی پشت سرت رو ببینی.
اوقاتی رو صرف اعتماد به دیگران کن.
Description: cid:6.1720461562@web45415.mail.sp1.yahoo.com

برای روزهای بارونی پس انداز داشته باش
Description: cid:7.1720461562@web45415.mail.sp1.yahoo.com

آرم باش و استراحت کن
Description: cid:8.1720461562@web45415.mail.sp1.yahoo.com

همیشه زمانی رو برای لبخند بگذار
Description: cid:9.1720461562@web45415.mail.sp1.yahoo.com

متوجه باش که هیچ چیز غیر ممکن نیست
Description: cid:10.1720461562@web45415.mail.sp1.yahoo.com

 

دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:, :: 8:46 :: نويسنده : امید وامیر حسین

قطر


شبه جزیره کوچکی است که خلیج فارس آن را از غرب و شمال و شرق دربر گرفته است و در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است. شهرهای قطر عبارتند از وکره، خور، دخان، شمال و زباره و... پایتخت قطر دوحه است و مساحت کل کشور 11437 کیلومتر مربع و تعداد جمعیت تقریبا 84000 نفر است. 


زبان رسمی این کشور عربی است و انگلیسی هم بسیار رایج می باشد. واحد پول قطر، ریال است. کشور قطر امیرنشین است. این شبه جزیره کوچک از جنوب به کشور عربستان متصل می باشد. آب و هوای قطر، معتدل بیابانی است همراه با تابستان گرم و زمستان کوتاه و معتدل با مقدار کمی بارش باران. 

از لحاظ اقصادی، منبع درآمد ارزی کشور، صادرات نفت و گاز می باشد. قطر سومین کشور دارنده ذخایر گاز پس از روسیه و ایران می باشد ذخیره گازی آن برای 200 سال آینده تخمین زده شده است. قطر عظو اپک نیز است.





لوکزامبورگ

 

 

کشوری در قاره اروپا که به مرکزی برای موسسه های مالی و بانک ها تبدیل شده است. این کشور یکی از پایه گذاران اتحادیه اروپا، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و سازمان ملل متحد بود.

لوکزامبورگ با بلژیک، فرانسه و آلمان همسایه است و تنها بازمانده نظام حکومتی دوک نشینی جهان است. زبان رسمی این کشور لوکزامبورگی است و واحد پول آن یورو می باشد. پایتخت آن لوکزامبورگ و مساحت آن 2586 کیلومتر مربع است و از نظر وسعت در بین 194 کشور جهان رتبه 1/175 دارد و یکی از کوچک ترین کشورهای قاره اروپا می باشد. 


تعداد جمعیت لوکزامبورگ 486006 نفر با میانگین سنی 40 سال است. تولید ناخالص داخلی در این کشور 79/38 میلیارد دلار و نرخ بیکاری 4/4 درصد است که نیمی از بیکاران مهاجران وارد شده از مرزهای آلمان، فرانسه و بلژیک هستند، رئیس حکومت، دوک اعظم است که این سمت موروثی است. البته رئیس دولت نخست وزیر است که از طرف نمایندگان مجلس برگزیده می شود. 

محصولات وارداتی: مواد معدنی، آهن، مواد غذایی و کالاهای لوکس که از بلژیک، آلمان، چین، فرانسه، انگلیس و هلند وارد می کند. محصولات صادراتی: ماشین آلات و تجهیزات، فولاد و فرآورده های آن، مواد شیمیای و الوار شیشه ای می باشد که به آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، بلژیک، اسپانیا و هلند صادر می کند.

 

 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 15 خرداد 1392برچسب:, :: 9:49 :: نويسنده : امید وامیر حسین

 

10 پل تاریخی ایران

از دیرباز راه‌های بسیاری برای تردد مسافران و کاروان‌های تجاری وجود داشت که به واسطه موقعیت جغرافیایی و عوارض طبیعی در طول تاریخ صدها پل برای سهولت رفت و آمد مسافران روی رودها و دره‌ها ساخته شد که از برخی از آنها هنوز استفاده می‌شود و بسیاری از آنها نیز ویران شده است. در اینجا به معرفی ده پل تاریخی در گوشه و کنار این سرزمین باستانی می‌پردازیم.
 پل جی
این پل که مربوط به دوره ساسانیان و پیش از اسلام است در چهار کیلومتری شرق اصفهان و روی زاینده‌رود ساخته شده است. نوع ساخت این پل که در میان چشمه‌های آن قوس‌های زیبای کوچکی اجرا شده، هنوز کاملا سالم و پابرجا و قابل استفاده است. این پل را می‌توان قدیمی‌ترین پل ساخته شده روی زاینده‌رود نامید که بارها در طول تاریخ و بویژه در قرون اولیه اسلامی مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است. مصالح به کار رفته در این پل خشت و آجر و ساروج است و کارشناسان دلیل استقامت و ماندگاری آن را نیز همین موضوع می‌دانند.

 پل های تاریخی ایران,پل های ایران

 طول این پل 105 متر و عرض آن پنج متر است که این امر سبب شده رفت و آمد مسافران و کاروان‌ها از روی آن به سادگی انجام شود. به گواه بسیاری از باستان شناسان دلیل اولیه ساخت این پل، استفاده از آن در لشکرکشی‌های نظامی بوده که بعدها مورد استفاده تجاری و... قرار گرفت.
در دوران صدر اسلام این پل با نام پل حسین شناخته می‌شد و در نزدیکی آن تعداد زیادی آثار و ابنیه با شکوه ساخته شده بود.
 پل دختر لرستان
این پل ابتدای جاده پلدختر خرم‌آباد و در ورودی شهر پلدختر قرار گرفته است. اكنون تنها دو طاق چشمه در طرفین منتهی‌الیه شرق و غرب باقی مانده‌اند که جاده آسفالته از زیر طاق چشمه شرقی عبور می‌کند و در منتهی‌الیه غرب نیز طاق چشمه‌اش ارتفاع کمی دارد. این دومین پلی است كه در لرستان بنام «كر و دت» یا پل دختر مشهور است هرچند این بنا قرن چهار هجری قمری مورد مرمت و تجدید بنا قرار گرفته است، اما اصل آن بنا به احتمال زیاد مربوط به دوره ساسانی است.
جهت پل شرقی ـ غربی وطول آن 270 متر است و پایه‌های پهن و قطور آن از سنگ ساخته شده‌اند. امروزه تنها یك طاق از پل موجود است كه جاده خرم‌آباد‌ ـ اندیمشك از زیر آن می‌گذرد. بلندای این طاق 18 متر از سطح آسفالت است و نزدیك به 30 متر از آب رودخانه ارتفاع دارد. عرض چشمه موجود 5/11 متر است.

 پل های تاریخی ایران,پل های ایران

 درباره وجهه تسمیه پل برخی آن را منتسب به ایزد بانو آناهیتا می‌دانند. بی‌تردید این پل اهمیت ویژه‌ای در ارتباط بین مناطق جنوب با غرب و مركز و شمال داشته و علاوه بر اتصال لرستان و ایلام راه اصلی شاپورخواست به جندی‌شاپور شهر قدیمی خوزستان (دوره ساسانی) به شمار می‌رفته است.
اكنون پنج پایه ستون و ستون سالم باقی مانده و بقایای چهار پایه ستون تخریب شده نیز در محل عبور آب دیده می‌شود. در منتهی‌الیه غربی پل، ورودی شیبداری به سمت جاده قدیم تعبیه شده است و مسافران از طریق عبور از این پل امکان عبور از رودخانه و دره آن را پیدا می‌کردند. در منتهی‌الیه شرقی و در کنار طاق چشمه سالم، دو طاق نمای کوچگ به صورت L در کنار هم قرار گرفته و مسیر به گونه‌ای است که مسافران با استفاده از سطح شیبدار و برگشت آن از روی قوس اول به سمت پایین حرکت کرده و از زیر قوس دوم از پل خارج می‌شدند.
 پل قافلانکوه
مسافرانی که از زنجان به میانه سفر می‌کنند در مسیر خود و در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر میانه با چشم‌انداز پلی بسیار زیبا روی رود قزل اوزن روبه‌رو خواهند شد که حدود 600 سال پیش و در دوران پیش از صفویان و مقارن با عصر تیموری ساخته شده است. البته برخی از باستان شناسان، شالوده اولیه این پل را هم مربوط به دوران ساسانیان می‌دانند.
این پل دارای یک دهانه بزرگ و دو دهانه جانبی کوچک در طرفین است. در طول تاریخ مسافران و جهانگردان بسیاری از این مسیر عبور کرده و به توصیف این پل زیبا پرداخته‌اند. یکی از مشهور‌ترین این افراد مادام دیولافواست که در دوره قاجاریه به ایران سفر کرد و کل مشاهدات سفر خود به ایران و عراق را در قالب سفرنامه‌ای زیبا به نگارش درآورد.

 پل های تاریخی ایران,پل های ایران

 پروفسور پوپ در كتاب بررسی هنرهای ایران، تاریخ بنای پل را اواخر قرن ‌15 میلادی (قرن 10 هجری) دانسته و نام معمار آن را حاج عباس بن الحاج محمد بن العباس قزوینی‌ و نام حاكم وقت را محمد روان بن عثمان القزوینی نوشته است.
نکته تاسف‌بار در مورد این پل، تخریب عمدی آن به وسیله مواد منفجره در زمان حکومت پهلوی و توسط خرابکاران و متمردان محلی است که موجب شد بخش میانی این پل کاملا آسیب‌دیده و از بین برود، این پل به اندازه‌ای سالم و استوار باقی مانده است که اگر این اتفاق روی نمی‌داد، هنوز قابل استفاده بود. این موضوع سبب شد اهالی محل، این پل را با نام پل شکسته نیز خطاب کنند.



ادامه مطلب ...


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 18
بازدید کل : 43845
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1

Alternative content