خوش آمدید
چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب:, :: 14:9 :: نويسنده : امید وامیر حسین

 بزرگترین حیوان دنیا وال آبی رنگ است. این جانور حدود 100 فوت (حدود 30.48 متر) درازی و 150 تن وزن دارد. متاسفانه امروزه نسل وال های آبی در حال منقرض شدن است و این به دلیل شکار بی رویه آنها به وسیله صیادان نهنگ است. 

● بلندترین حیوان روزی زمین زرافه است. قد زرافه ممکن است به 20 فوت (حدود 6.1 متر) برسد که برابر ارتفاع یک خانه دو طبقه است. 

● کوچکترین جانور، پروتوزون (Protozoan) نام دارد. پروتوزونها به قدری کوچک هستند که تنها با میکروسکوب های قوی قابل دیدن می باشند. بعضی از آنها به قدری کوچک هستند که اگر 5000 تا از آنها را در کنار هم قرار بدهند، نقطه ای به اندازه نیم اینچ "1.25 سانتی متر" را تشکیل خواهند داد. 

● تعدادی از جانوران عمر طولانی تری نسبت به انسانها دارند. لاکپشت غول پیکر یکی از آنهاست. این جانور بیشتر از دویست سال عمر میکند. 




 


● کندترین پستاندار دنیا خرس تنبل سه انگشتی است که با سرعتی معادل 100 یارد (حدود 91.5 متر در ساعت) حرکت می کند. 

● سریعترین پرنده دنیا، سویفت (swift) نام دارد. نوعی سویفت در آسیا زندگی میکند که میتواند با سرعتی بیش از 100 مایل (161 کیلومتر در ساعت) پرواز کند. این سرعت میتواند با سرعت زیاد قطارهای سریع السیر برابری نماید. 


 


● قهرمان دو جانوران، یوزپلنگ است. این جانور میتواند با سرعتی معادل 62 مایل (99.8 کیلومتر) در ساعت بدود. او با چنین سرعتی میتواند به راحتی بز کوهی را شکار کند. البته یوزپلنگ نمیتواند با این سرعت مسافت زیادی بدود و زود خسته میشود. 

● شتر مرغ بزرگترین پرنده دنیا است و نمیتواند پرواز کند. شتر مرغ در علف زارهای آفریقا زندگی میکند و بیشتر از 8 فوت (2.44 متر) قد و 330 پوند (150 کیلو) وزن دارد. 

● آلباتروس (Albatross) سرگردان بزرگترین بالها را دارد. اندازه بالهای او ممکن است بیشتر از 11.5 فوت (3.5 متر) بشود. 


 


● اندازه کوچکترین پرنده دنیا ممکن است به اندازه حبه قند باشد. این پرنده کوچک مرغ مگس خوار زنبور عسلی نامیده میشود. چون که بدن او حدودا به اندازه بدن یک زنبور عسل است. فاصله نوک او تا انتهای دمش فقط 2.5 اینچ (63 سانتی متر) است. این پرنده در کوبا زندگی میکند. 

● طولانی ترین مسیر مهاجرت را در میان پرندگان چلچله های دریایی قطب شمال طی میکنند. و این پرندگان هر سال بین قطب شمال و جنوب مهاجرت میکنند و بر میگردند. آنها در هر سفر مسافتی حدود 11800 مایل (19000 هزار کیلومتر) را پرواز میکنند. 

● افرادی که به قله اورست صعود کرده اند، پرندگانی را مشاهده نموده اند که در ارتفاع 2700 فوتی (825 متر) پرواز میکردند عده ای نیز از داخل هواپیما پرندگانی را مشاهده کرده اند که در چنین ارتفاعی مشغول پرواز هستند. 

● درازترین مار آناکوندا (anaconda) یا بوا آبی است که در مردابها و رودخانه های جنوب امریکا زندگی میکند. 
طول بدن این جانور ممکن است به 36 فوت (11 متر) برسد. این مار سمی نیست، اما دور بدن طعمه خود حلقه میزند و آنقدر به او فشار می آورد تا خفه شود. 


 


● بزرگترین دماغ را در بین حیوانات فیل دارد. اندازه دماغ فیل از قد یک انسان نیز بلندتر است و حدودا به 6.5 فوت (1,98 متر) میرسد. فیل از دماغ دراز یا خرطوم خود استفاده های زیادی میکند. او علاوه بر بوییدن و نفس کشیدن میتواند خرطوم خود را پر از آب کرده و مثل یک دوش، آب را بر روی بدن خود بریزد و یا با خرطومش غذا را برداشته و به دهان خود بگذارد فیل برای ترساندن دشمنان خود میتواند با خرطومش آنها را محکم بگیرد. 



هر چه از استوا به سمت قطب پيش ميرويم اندازه موجودات بزرگتر ميشود مثل پنگوئن ها، روباه - وال. 

- گاو نر کور رنگ است و فقط نسبت به حرکات شنلي که گاو باز در مقابل چشمانش تکان ميدهد به خشم ميايد و ديگر فرقي نميکند که شنل به چه رنگي باشد. 

- وزن کل موريانه هاي جهان ده برابر وزن کل انسانها است. 

- ادرار موش در زير اشعه ماورا بنفش ميدرخشد و همين امر باعث ميشود که بازها بتوانند آنها را شکار کنند. 

- کانگروها قادر نيستند بسوي عقب راه بروند. 

- مارها و ببرهاي استراليايي که چشمهايشان توسط پرندگان کور شده اند به راحتي ميتوانند به زندگي خود ادامه دهند 

- يکي از سمي ترين حيوانات دنيا نوعي عروس دريائي است که سم آن در کمتر از دو دقيقه قرباني خود را ميکشد. 

- فقط سي درصد از مارهاي دنيا سمي هستند. 

- عقربها تنها موجوداتي هستند که اشعه راديو اکتيويته تاثيري به آنها ندارد و جالب تر اينکه عقربها دو دشمن دارند يکي از آنها يک نوع سار است و ديگري مگس. 

- مار «آناکوندا» تنها نمونه افعي است که بچه مي زايد. 

- ملکه موريانه پنجاه بار بزرگتر از جفت مذکر خود مي باشد. 

- زمان بارداري فيل به ۲ سال مي رسد. 

- نوعي ماهي وجود دارد که با کمک باله هايش به سطح آب مي آيد و يک و نيم دقيقه در هوا پرواز مي کند و به شکار طعمه خود مي پردازد. 

- اسب ماده سي دندان و اسب نر سي و شش دندان دارد. 

- حس بوياييه مورچه با حس بوياييه سگ برابري ميكند. 

- از بزاق يک نوع خفاش خون آشام دارويی ساخته اند که جلوي سکته مغزي را ميگيرد. 

- در صورت نبودن غذا تمساح قوي همنوع ضعيفتر از خود را مي خورد. 

- كوچكترين سگ جهان ، داركيده پيترزبورگ با ۶۰۰ گرم وزن مي باشد. 

- پنگوئن نر در طول دو ماه محافظت از تنها تخم پگوئن ماده چيزي نمي خورد و چهل درصد وزن خود را از دست دهد. 

- قلب گنجشك ۱۰۰ بار در دقيقه مي زند ، درضمن ميدانستي که گنجشکها روي زمين راه نمي روند بلكه مي پرند. 

- مار ميتواند تا نيم ساعت بعد از قطع شدن سرش نيش بزند. 

- بزرگترين مار جهان ، ۸ متر طول و ۱۲۵ كيلوگرم وزن دارد. 

- قدرت بينايي جغد هشتاد و دو برابر انسان است. 

- دلفينها و فيلها فقط ۲ ساعت در شبانه روز مي خوابند. 

- حداكثر سرعت لاك پشت هاي غول پيكر چهار و نيم متر در دقيقه است كه خرگوش اين فاصله را در كمتر از نيم ثانيه مي پيمايد. 

- بزرگترين جانور بي مهره ماهي مركب غول پيكر است بلنديش ممكن است تا حدود ۱۵ متر برسد. 

- شمپانزه، اورانگوتان، گوريل، ميمون، سگ، گربه، راكون، خوك، فيل و اسب ۱۰ تا از باهوشترين حيوانات هستند. 

- وزن مغز گوريل ۶۰۰ گرم است و مغز فيل يك هزارم وزن بدن اوست. 

- سگها دنيا را بيرنگ و مات مي بينند آنها نزديك بين بوده و تنها سايه هاي خاكستري رنگ را تشخيص مي دهند. 

- ماهي قزل آلا يكي از بهترين و معروفترين ماهي هاي پرورشي آبهاي شيرين است و نوع رنگين كمان آن نخستين بار از آمريكا به نقاط ديگر برده شده است. 

- فيل از گوشهايش بعنوان تهويه هوا نيز استفاده ميکند فيل دماي بدنش را توسط گوشهايش متعادل نگه ميدارد ، چون سطح بزرگي دارد که حيوان ميتواند از طريق آن گرماي بدنش را کاهش دهد. 

- ضربان قلب مرغ مگس خوار ۱۰۰۰ مرتبه در دقيقه است. 

- حيواناتي چون سگ و گربه تنها از طريق نفس زدن تند ، تند به دفع گرماي بدن خود مي پردازند و بدين علت است که سگ در هواي گرم دهان خود را باز کرده و له له مي زند ، تا بدينگونه از حرارات و گرماي بدن خود بکاهد. 

- بعضي از پرندگان چنان درجه حرارت بدنشان بالاست که مجبورند براي حفظ اين گرما ، غذاي زيادي بخورند بطوريکه اگر شما بخواهيد باندازه اين نوع پرندگان غذا بخوريد بايد در هر وعده غذا حداقل ده کيلو غذا بخوريد. 

چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب:, :: 13:53 :: نويسنده : امید وامیر حسین

 


جعفر محمد بن محمد بن حسن طوسی مشهور به خواجه نصیرالدین(زادهٔ ۵ اسفند ۵۷۹ در توس - درگذشتهٔ ۱۱ تیر ۶۵۳ در بغداد) فیلسوف، متکلم، فقیه، دانشمند، ریاضیدان و منجم ایرانی[۱][۲][۳][۴][۵][۶][۷] شیعه سده هفتم است. کنیه‌اش «ابوجعفر» و به القابی چون «نصرالدین»، «محقق طوسی»، «استاد البشر» و «خواجه» شهرت دارد.

 

 

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 18 مهر 1391برچسب:, :: 14:51 :: نويسنده : امید وامیر حسین

قديمي ترين آثاري كه از انسان هاي اوليه بدست آمده اسكلتي بوده كه در غاري در تانزانیا در آفريقا كه مربوط به شصت هزار سال پيش مي باشد.

بلند ترين انسان معاصر شخصي بود به نام روبرت پرشيگ كه قدي حدود 2.70 متر بوده است. اين شخص  در 15 ژوئيه 1940 در ميشيگان وفات يافت.

پر اولاد ترين مادران خانمي بوده است به نام فئودور والست كه 29 بار باردار شده است و 69 فرزند بدنيا آورد - خانمي به نام بتي هال كه 94 سال دارد دو نديده دارد  تعداد فرزندان و نوه ها و نتيجه هاي او 256 نفر مي باشد.

پر وزن ترين نوزاد جهان در سوم ژوئن 1961 در جنوب تركيه متولد شد و 10.880 كيلوگرم وزن داشت - سبك ترين نوزاد جهان نيز در 1938 در انگلستان به دنيا آمد كه فقط 283 گرم وزن داشت.

طولاني ترين دوره حاملگي پستانداران در فيل هندي است كه حدود 2 سال و يك ماه است و كوتاه ترين دوره حاملگي متعلق به پستانداراني است به نام اوپوسوم كه حدود 12 روز است.

طولاني ترين عمر در بين پرندگان متعلق به كلاغ است كه تا حدود 100 سال عمر مي كند و طوطي نيز حدود 73 سال عمر مي كند.

بزرگترين تخم پرندگان از آن شتر مرغ كه حدود 1.67 كيلوگرم است و كوچكترين نيز متعلق به مرغ مگس خوار است كه تقريبا 14 ميلي گرم است.

در بين جانداران لاك پشت با بيش از 152 سال بلاترين سن را دارد و فيل اسيايي 78 سال و حرس و روباه حدود 50 سال و زنبور طلايي 6 هفته و پروانه دو ماه و زنبور عسل 1 سال عمر مي كند.

محور حركت وضعي زمين نسبت به خط قائم 23 درجه و 27 دقيقه انحراف دارد كوچكترين تغييري در اين انحراف باعث دگرگوني آب و هوا و زندگي جانداران و تقريبا از بين رفتن حيات در كره زمين مي شود.

شركت توشيباي ژابن شبكيه مصنوعي چشم ساخته است كه مانند شبكيه طبيعي علائم نوري را دريافت مي كند ولي نمي تواند رنگ ها را تشخيص دهد.

بزرگترين آرشيو الكترونيكي ضبط اطلاعات كامپيوتري معادل با 7 مگابايت توسط شركتي ژاپني به بازار عرضه شد.

الكترونيكهاي ضد چرت كه به بازار عرضه خواهد شد كه دستگاه كوچكي هستند كه پشت گوش نصب مي و به محض خم شدن سر آژيري را به صدا در مي آورد كه به رانندگان بياباني و كارمنداني كه پشت ميز مي خوابند هشدار مي دهد.

نخستين تلسكوپ براي دريافت علائم موجودات زنده در كرات آسماني در آرژانتين به كار گرفته شد.

ستارشناسان انگليسي در منچستر سياره جديدي را خارج از منظومه شمسي كه در كهكشان ساجي تريوس قرار دارد كشف كردند و به نام ستاره نيتروني ناميده اند اين نخستين كشف سياره اي خارج از منظومه شمسي است.

در اوايل سال 2003 ميلائدي دانشمندان اروپايي با آزمايشات بيولوژكي توانستند نوزادي شبيه انسان به وجود آورند  اين عمل با اعتراضات شديد مجامع مذهبي و سپس مجامع مختلف انساني رو به رو گرديد اما شبيه ساري انسان به وسيله دانشمندان ادامه دارد.

سرعت حركت چرخشي زمين به دور خود و در استوا 1667 كيلومتر در ساعت كه اين سرعت در هر قرن 30 ثانيه كاهش مي يابد.

اولين علائم راديويي كه ساكنان زمين از كرات ديگر دريافت كردند از كره مريخ بوده است.

سه شنبه 18 مهر 1391برچسب:, :: 14:50 :: نويسنده : امید وامیر حسین

 

  • خرابه هاي تخت جمشيد يا پرسپوليس:

در نزديكي شيراز قراز دارد از شگفت انگيز ترين آثار تاريخي جهان مي باشد. اين آثار در زمان سلطنت هخامنشيان قصر پادشاهي آنان بود كه به دست اسكندر مقدوني به آتش كشيده شد.

  • مسجد امام اصفهان:

در زمان شاه عباس در سال 1020 هجري قمري ساخته شد. معمار آن استاد علي اكبر اصفهاني بوده و خطاطي آن را استاد عليرضا عباسي انجام داده است. كاشي كاري اين مسجد در جهان بي نظير و يكي از معتبر ترين آثار معماري و هنري ثبت شده در يونسكو است.

  • مسجد كبود تبريز

به دستور دختر جهانشاه آق قويونلو ساخته شده از معماري معتبر اسلامي است، بناي آن در سال 1265 هجري قمري تكميل گرديد.

  • آتشكده زردشتيان در نقش رستم

از زيبا ترين و معظم ترين آتشكده هايي است كه از زمان باستان باقي مانده است.

  • ايوان مدائن

طاق كسري از آثاري است كه از زمان خسرو اول به جا مانده است بقاياي آن در نزديكي شهر بغداد قرار دارد.

  • مسجد اقصي(قدس)

اين مسجد بسيار قديمي است قبله نخست مسلمين بوده قبله گاه مسيحيان و يهوديان جهان است به وسيله حضرت سليمان در بيت المقدس (اورشليم) بنا شده است.

  • تاج محل

قبر مرمرين همسر شاه جهان كه شاهكار معماري و يكي از كارهاي برزگ بشري در هندوستان است.

  • بوده گايا

گهواره بودائيسم  جايي است كه بودا مدت هفت شبانه روز زير درختي رياضت كشيده تا اينكه به حقيقت دست يافته است. در معبدي كه در اين محل قرار دارد مجسمه طلايي با شكوهي از بودا ديده مي شود.

  • گاو مقدس در كوه جاموندي-هند

مجسمه اين گاو كه با سنگ سياه رنگ ساخته شده بر سر كوه پر درختي در نزديكي ميسور در جنوب هند واقع است و سالانه ميليون ها مسافر به ديدن آن مي روند.

  • تالار جن ها

پانصد مجسمه نشسته در تالار عجيبي در شهر كانتون چين وجود دارد كه معتقدند مجسمه شاگردان بودا مي باشند.

  • ديوار بزرگ چين

ديوار بزرگ چين كه در سال 294 قبل از ميلاد ساخته شده است طولش 1872 كيلومتر مي باشد. براي ساختن اين ديوار مجبور شدند سي و چهار شهر در مسير آن بسازند اين ديوار به منظور جلوگيري از هجوم وحشيان ساخته شده است و در روي لبه آن به فواصل مختلف پاسگاه هايي بنا شده كه نگهبانان در آن پاسگاه كشيك مي دادند. آجر مصرفي آن به وسيله ده هزار كارگر در همان محل ساخته مي شد و سنگ هاي عظيم را به سبك مصري از فواصل بعيد بدان جا مي آوردند حتي در پاره اي موارد خاك رس هم از نقاط دور بدان جا حمل مي شد.

  • شهر ممنوع الورود لهاسا

اين شهر در تبت (غرب چين) واقع شده استو حدود 3550 متر از سطح دريا ارتفاع دارد مركز مذهبي بودائيان چين است قصر زيبايي بنام پوتالا دارد كه در قرن هفدهم ميلادي ساخته شده است.

  • ناقوس بزرگ كيوتو(ژاپن)

اين ناقوس 63 تن وزن و 4.20 متر ارتفاع دارد و 2.70 متر قطر دارد. ضخامت آن 22.5 سانتي متر است.در سال 1614 ميلادي به دستور هيدرويوشي سردار نظامي ژاپن ساخته شده و در معبد «چيون اين» نگهداري مي شود و بزرگترين ناقوس جهان است.

  • برج پيزا

نزديك به 54 متر ارتفاع دارد در شهر پيزاي ايتاليا ساخته شدده كليساي معروف پيزا نيز در كنار اين برج واقع است. اين برج بر اثر زمين لرزه كج شده است و از آثار با عظمت رومانسك به شمار مي رود.

  • برج ايفل

بر ايفل در كنار رود سن در پاريس ارتفاع اين برج 300 متر است و توسط مهندس ايفل تماما از فلز ساخته شده است.

  • كليساي سن پيترز

در رم در مجاورت واتيكان كه نزديك به 300 هزار متر مربع وسعت دارد و حجاري ها و مجسمه هاي بالاي سقف آن اثر ميكل آنژ هنرمند مشهور ايتاليايي است كه بزرگترين كليساي جهان است.

  • پل دروازه طلائي سانفراسيسكو

اين پل كه 1400 متر طول آن است به وسيله كابل نگهداري شده است كه قطر كابل هاي آن به اندازه قطر پل بروكلين نيويورك است.

سه شنبه 18 مهر 1391برچسب:, :: 14:30 :: نويسنده : امید وامیر حسین

 ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و ابن سینا و پور سینا (زادهٔ ۳۵۹ ه. ش در بخارا -درگذشتهٔ ۲ تیر ۴۱۶ در همدان، ۹۸۰-۱۰۳۷ میلادی[۱])[۲][۳][۴]، پزشک و شاعر[۵] ایرانی[۶][۷][۸][۹] و مشهورترین و تاثیرگذارترینِ فیلسوفان-دانشمندان ایران است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینهفلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد. وی نویسنده کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است.[۱۰] جهان بود.[۱۱]

وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که شمار زیادی از آن‌ها در موردپزشکی و فلسفه است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم وی را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می‌داند.[۱۲] همچنین وی او را مشهورترین دانشمند ایران می‌داند که یکی از معروف‌ترین‌ها در همهٔ زمان‌ها و مکان‌ها و نژادها است..[۱۳]



ادامه مطلب ...
سه شنبه 18 مهر 1391برچسب:, :: 14:18 :: نويسنده : امید وامیر حسین

 ابوریحان محمد بن احمد بیرونی (زادهٔ ۱۴ شهریور ۳۵۲، کاث، خوارزم - درگذشتهٔ۲۲ آذر ۴۲۷، غزنین)، دانشمند بزرگ و ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس،انسان‌شناس، هندشناس و تاریخ‌نگار بزرگ ایرانی [۱][۲][۳][۴] سده چهارم و پنجم هجری است. بيرونی را بزرگ‌ترين دانشمند مسلمان و يكی از بزرگ‌ترين دانشمندان ایرانی و همه اعصار می‌دانند.[۵] همین‌طور او را پدر علم انسان‌شناسی وهندشناسی می‌دانند. [۶]



ادامه مطلب ...


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 12
بازدید کل : 43857
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1

Alternative content